mandag 4. januar 2016

Ingen blogg uten bilder.

Er dere ikke enige? En blogg trenger bilder. I alle fall en blogg om glass. I anledning dagen og det vakre snøværet har jeg valgt dette bildet av et vintersmykke jeg holder på med. Hils på Kalle, som har ventet tålmodig et par år nå.

Her er han brent for første gang, skarpe kanter er slipt vekk og formen er finjustert. (Stakkars snømann, mange timer i en varm ovn som på det meste var rundt 800 grader. Et under at det i det hele tatt var noe igjen.) Kroppen er skåret ut med en spesiell sag, først det hvite og så hatten. Over dette er det lagt et lag med klart glass, både for at glasset skal bli litt tykkere og å holde det svarte og hvite glasset sammen under brenning. Nese, øyne og knapper er små biter glass lagt over det klare glasset før første brenning.

Etter andre brenning ble han slik:


Kantene er mykere og mer avrundet, og det grå på undersiden av hatten er nesten helt borte. Glasset er også blitt blankere. Nå mangler det bare oppheng, så skal han få gleden og æren av å bli med meg på tur.

3 kommentarer:

  1. Elsker måten du forklarer prosessen i arbeidet på. Jeg er selv veldig interessert i å prøve å jobbe med glass. Ble inspirert da Camilla Prytz var mentoren min.
    Jeg driver for tiden mest med kort laging....selv om det er smykker som er min lidenskap. Hovedsakelig i sølv med stener, halv edelstener,edelstener,krystaller osv.
    Kanskje vi snakkes igjen....

    SvarSlett
  2. Elsker måten du forklarer prosessen i arbeidet på. Jeg er selv veldig interessert i å prøve å jobbe med glass. Ble inspirert da Camilla Prytz var mentoren min.
    Jeg driver for tiden mest med kort laging....selv om det er smykker som er min lidenskap. Hovedsakelig i sølv med stener, halv edelstener,edelstener,krystaller osv.
    Kanskje vi snakkes igjen....

    SvarSlett
  3. Hei Celina. Takk for hyggelig kommentar.
    Jeg har drevet en del med kortlaging selv, men det er glass som er min lidenskap. Det kan absolutt anbefales. Eneste ulempen er at det kan være dyrt å komme i gang, du trenger en ovn du kan brenne glasset i, som koster fra rundt 10000 og oppover. Heldigvis finnes det glassmaling som kan brennes i vanlig stekeovn.
    Du kan også få kjøpt noe som heter HotPot som brukes i mikrobølgeovn. Da får du kjøpt en startpakke med alt du trenger for å komme i gang for rundt 2000. Det kan også hende det er noen som holder kurs i nærheten av der du bor, eller mulighet for å leie ovnsplass.
    Har du noen bilder av smykker du har laget? Jeg har planer om å kombinere glass og sølv i smykkene mine, og har flere ideer jeg skal utforske nærmere.

    SvarSlett