mandag 22. februar 2016

Glasset mitt! Fantastiske bilder av verdens mest spennende materiale.

Her er bilder av glassene jeg fikk. (Eller, strengt tatt så betalte jeg en god del for det.)


2,5 kg glasskapp.





Det første bildet er esken med 2 og en halv kilo glasskapp. Glasskapp er biter av glass som er "til overs" etter andre prosjekter, eller etter mislykket skjæring. Du vet ikke hvilke farger eller størrelser du får når du bestiller, å åpne pakken blir som julaften med bare gaver du ønsker deg. Det eneste du vet er at glassene er kompatible, det vil si at de kan brukes sammen. Og til smykker er jo det perfekt, det ville blitt veldig mange (og temmelig like) kjeder hvis jeg skulle bestilt hele ark på 44 x 51 cm.

Glass med sjatteringer.

Nyanser av grønt.

Glass med dekkende farger.
Effektglass og glass med struktur.

Transparent glass. Det foreste er iridiserende. 




Hittil har jeg stort sett jobbet med ensfarvede glass. Å bruke glass med sjatteringer blir en spennende og morsom utfordring. Jeg gleder meg til å komme i gang.


Jeg har også kjøpt en prøvepakke med forskjellige glass, ca 20 x 25 cm. Det gir flere muligheter til å utforske og lage variasjoner over et tema. Også i den pakken var det mye spennende. (Selvfølgelig, glass er alltid spennende.)

Mange muligheter til å kombinere farger og sjatteringer.

Hvor smykket skjæres ut på et glass med sjatteringer kan være avgjørende for resultatet.

Effektglass. Det har jeg aldri brukt før.

Det mest spennende glasset er kanskje dichroic glass. Det finnes flere varianter, på svart eller klar basis, med eller uten struktur, med eller uten mønster. Jeg har fått en fin blanding.





 Det som skiller dichroic glass fra annet glass er at det er dekket av et tynt lag metall, og derfor skifter farge alt etter hvordan lyset faller på det. Det kan også forandre seg en del under brenning.

De aller første smykkene jeg lagde var med dichroic glass. Det er lett å få et fint smykke, selv om du bare klarer å skjære en enkel firkant gir fargespillet en slående effekt. Altså et strålende glass å starte med.  Å få et bra resultat allerede på første forsøk oppmuntrer absolutt til å fortsette. Etter at jeg fikk mer erfaring og ble tryggere på saga og å skjære glass har jeg brukt lite dichroic glass. Nå er det på tide å hente det frem igjen, antakelig med noe mer utfordrende enn firkanter og trekanter.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar