mandag 14. mars 2016

Fra glassbit til smykke




Den siste uka har flere "glassbiter" endelig fått lov til å bli smykker. Eller, å kalle det "glassbiter" yter dem ikke rettferdighet, det ligger mye mer arbeid bak å lage dem enn å knuse et kjøkkenglass. Design og fargevalg, skjæring og finpussing og minst to brenninger. Det tar tid.

Forvandlingen kan skje på mange måter, denne gangen har jeg valgt å lime en hempe på baksiden av smykket.

Som dere kan se av disse to bildene gjør hempe og snor gjør virkelig en stor forskjell. På dette anhenget passet denne svarte snora (med sølvfarget lås) perfekt.


Nå skulle jeg selfølgelig hatt noen fine bilder å vise dere, men pcen min vil ikke lese minnekortet, så foreløbig ligger de trygt forvart på kameraet.  Her er i alle fall "før" bildene, "etter" bildene får komme senere.



Dette hjertet fikk min mor. (Hun fikk velge blant en del av de som var klare til å gjøres om til anheng.) Det fikk samme hempe som smykket over, med sølvbelagt kjede. Smykket er relativt stort, jeg vil tippe rundt 5-6 cm, så det er fint med litt lengde på kjedet, lengden kan varieres fra 50-55 cm, tilpasset etter hennes ønsker. 


Dette hjerte beholder jeg selv. Nå som jeg har fått mer øvelse kan jeg se at det slett ikke er perfekt, men det er en modell jeg kommer til å jobbe videre med. Til tross for alle detaljer jeg vil endre i fremtiden kommer jeg til å bære det med stolthet og glede. På mange måter var dette et eksperiment, jeg visste hvilken effekt jeg ønsket, uten å vite helt hvordan jeg skulle få det til. Da var det ikke annet å gjøre enn å lese meg opp, tenke og prøve. Og jeg fikk den strukturen og skimmeret i overflaten som jeg ønsket. Også dette hjertet fikk en sølvfarget hempe og sølvbelagt kjede. 

(I tillegg har jeg lært en ting av tiden jeg drev med glassmaling: Jeg angrer hvis jeg gir bort for mye av det jeg lager, og dette hjertet er på mange måter en milestein for meg når det gjelder glass.)







 Og til slutt har vi jo uglene, som flyttet hjem til sine nye eiere for en uke siden. De to hjertene over har samme hempe og samme lenke som disse.


Beklager dårlige bilder, men siden pcen ikke vil samarbeide ble jeg nødt til å bruke mobilbilder.

Ha en fin uke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar